Alla inlägg under maj 2021

Av Annelie - 24 maj 2021 09:45

Efter en  rolig och bra jobbardag så var det dags för kurs för Poppan och mej.

Vi kunde ju inte förra gången och jag tror att vi missat hälften av den här kursomgången.Iblande tänker jag att jag ska sluta för jag missar så många gånger varje omgång, men det är en spark i baken när jag tappar motivationen i mellanåt.

 Sist var det hennes reaktion på  skotten det sparkade undan benen ordentligt på mej     .


Men nu klättrar vi sakta uppåt igen och jag ger inte upp brukset och skotten ännu . Det finns så mycket annat att tävla i men brukset har ju alltid varit mitt mål som jag verkligen tycker är så himla roligt men men vi får se hur det blir.


Men ikväll på kursen var hon på hugget och vi gjorde fina frittfölj i omgångar, fast hon blir trött fort pga sin skendräktighet så tyckte jag att hon höll i ganska bra ikväll..


Sen hade väl instruktören och jag lite olika åsikter om hurvida hon är bekväm/lat ( instruktörens ord) eller som jag tycker att hon inte är tillräckligt motiverad vilket i sej är samma sak i slutändan.

Och jag har svårt i vissa moment att få henne motiverad att göra saker med glädje och fart. Instruktören tycker att hon ska bara ha farten att  göra det för att jag kräver det  och när hon inte gör det jag vill så är hon lat och nonchalant.


Vad vet jag ????


Men vi tränade på en bra ta i övning till apporteringen, och det gick bra där och då..

Och jag var var nöjd när vi åkte hem.


Pratade med Emilia och ingen fölis har kommit ut ännu, men det är nära.


Kramar från oss    

Av Annelie - 23 maj 2021 09:30

Nu har jag haft några dagar ledigt och ägnat mej åt trädgården och barnbarn.

Allt sly i gamla fårhagen är nu borta   och jag behöver inte ha dåligt samvete att jag nu för tiden inte hinner att åka till gymet, jäklar så ont i kroppen man får men fint blir det .


   


jag har fått ihop en stor rishög och mer finns det att släpa ihop.


 


Började att klippa gräs men fick sluta då himlen öppnade sej .

Idag skulle jag ha varit ledig men det var kris på jobbet så jag hoppade in en kort tur, men sen har det regnat hela dagen så inte så mycket gjort ute idag tyvärr.


Men det växer i trädgården tulpanerna är så fina.


     


Gräslöken växer ,potatisen och morötterna har börjat titta fram i lådorna.


     .


Härligt i naturen och trädgården nu ...Försöker att njuta så mycket jag kan.


Kramar från oss     

Seg

Av Annelie - 19 maj 2021 07:25

Då började den tråkiga skendräktighets perioden.
Popp är så seg, sprang inte ens med bästa kompisen hund på promenaden utan gick bakom mej nästan hela två timmar. Går hon i koppel så får jag nästan dra henne lite ibland.
Tränade specialsök härom dagen med en kompis. Några korta markeringar orkade hon, men själva söker orkade hon inte hålla i som hon brukar utan lullade runt i mellanåt.
Så jag räknade ut att i slutet på juni ska hon "valpa" och bli sitt pigga jag igen

Men det här väldigt frustande fast hon bara löper var 6 eller 7 månad så är det ca tre månader varje gång som hon inte är sej själv, tappar farten och är låg.

Funderar starkt på att nästa hund blir en hane för det här är inget roligt. Och nu när de ska öppna upp tävlingarna (om jag fattade rätt).
Och om man räknar så har hon inte så många månader med pigga perioder mellan löpen.....
I helgen när hon var hos Åsa så frågade hon mej vad som hänt med henne för hon lekte inte ens med barnen som hon älskar att leka med annars...

Jaja bara att härda ut och göra korta, lugna men roliga saker under tiden.

Nu har jag planterat ca 150 pumpa frön, så vi får hoppas att det blir något av dom.
Poppan låg och tittade på



Kramar från oss

Av Annelie - 14 maj 2021 12:49

Det är verkligen härligt ute nu.

En tidig långpromenad med lite uppletande på vägen, och vi såg också rådjur och hjortar i skogen.

Korna är nu ute och får beta färskt gräs.


           


Passade på att klippa gräset, det sägs att det ska bli regn i helgen, sen jobbar jag hela helgen och då blir det inte så mycket gjort här hemma ändå.


 


Kramar från oss    


Av Annelie - 13 maj 2021 20:15

Det skulle ha varit ännu en ledig dag, men eftersom det var kris på jobbet så vart jag inbeordrad på en kort tur.

Eftersom jag är lite lagom ledbruten i kroppen så tog jag det lite lugnt efter jobbet.


Planterade om tomat och gurkplantor, och skolade om små petunia plantor.


Jäklar vad det växer i källaren, gurkorna är det redan pyttesmå gurkor på men jag törs inte plantera ut ännu . Väntar tills efter andra veckan i juni med risk för järn nätterna.


     


Det växer fint av de lökar jag satte i höstas också.


       


Framemot kvällen kom Åsa och barnen så med gemensamma krafter fick vi upp studdsmattan .


Kramar från oss    



Av Annelie - 12 maj 2021 18:00

Promenad och träning med lill Popp, sen jobb i trädgården.

Jag vet inte vad jag gav mej in på när jag bestämde att jag ska röja/städa hela tomten, herregud sägar jag bara vilket jobb,men det är ju bara jag som bestämmer när det ska vara färdigt..


Vill hinna så mycket som möjligt och samla på en hög tills jag får hem en conteiner så det bara är att lasta in allt bröte.

Började i gamla fårhagen och fick bort en hög med gamla stängsel stolp , taggtråd och en stor gammal grind som var helt överväxt av gräs.

 

Sen började med att klippa sly .Hagen har blivit helt överväxt när ingen betat eller klippt på några år.

 

Min tanke är att klippa den med gräsklipparen och hålla efter, eventuellt plantera syrener på ytterkanterna mot väg och gärde. Har en hel del syrener som jag skulle vilja ha bort och då passar det ju bra att sätta dem där.

Men då måste jag ha en som kommer med grävmaskin annars går det inte..


Det vart en hel dags arbete ,ny duschad och ledbruten avslutade jag dagen framför tv:n med grillad kyckling och rostade grönsaker. Poppan tuggade ben.


Kramar från oss    

Av Annelie - 9 maj 2021 23:00

I början på veckan så ringde Emilia och erbjöd mej delägarskap i en shettis eftersom hennes pengar räckte inte till så ringer man mamma    .

Och det är väl alltid vara roligt att få vara involverad.

Vi bestämde lite vad hon skulle utgå ifrån när hon åkte och tittade. Hon skulle till en riktig hästhandlare som hade hur många shettis som helst, mest importer.

Vi ville ha en två eller tre åring med stam,  ett sto av den  kraftfulla typen, isabellfärgad eller skimmel och lite andra åsikter  och när hon ringde på vägen hem så började hon att säga -mamma det vart inte riktigt som vi bestämt .


Det hade slutat med att hon köpte en import som har varit registrerad i sverige ett år , ett väldigt litet  skimmel sto  som är tretton år och dräktig    .

Två till priset av en , ja vad säger man ......


Så det vart att boka färjan och nu har jag och Poppan tillbringat helgen på ön och snusat på en väldigt söt och trevlig liten shettis.


   


Och fast det inte alltid blir som man tänkt kan det ju bli bra ändå .


Kramar från oss    

Av Annelie - 3 maj 2021 11:26

Efter träning hemma i några dagar med samma dåliga resultat både i specialsöket och lydnaden
Så har vi haft träningsuppehåll och bara gått promenader och bara varit.
Men nu är löpet definitivt slut, och hon har varit lite låg och ingen fart eller bus i henne.
Men idag på promenaden så var det skillnad på henne kompisens kommentar var att nu är Spexa tillbaka. Så vi får se om det håller i sej, risken är ju att det blir en skendräktighets period också....

I morgon ska vi in och träna special sök och lydnad så då får vi se hur arbetsorken och farten är med henne.
Kramar från oss

Presentation


Här skriver jag om mina hundar ,våran träning och tankar som kommer upp.
Jag skriver inte varje dag utan när andan faller på och det kan gå lång tid i mellan inläggen .

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards