Alla inlägg under april 2021

Av Annelie - 27 april 2021 08:22

Hur tillbringar man bäst sina lediga dagar, jo med barnbarn och hundträning

I fredags efter promenad som innehöll lite träning så var jag tvungen att städa. Jag som tänkte att när jag bor själv så ska jag ha det så rent och i ordning. Men jag har så fullt upp så ibland är det rena kaoset här hemma.
Men efter städningen så kom Åsa och tjejerna så vi käkade pannkaka lunch, lekte, gick den obligatoriska rundan i skogen som innehåller att hoppa från höga stenar och balansera på omkull fallna träd och målade.
Ebba målade en fin rosa husvagn till farmor.
Hon har säkert uppfattat att jag har pratat om att jag funderar på att köpa husvagn, vi får se vad jag tycker efter sommaren.

I lördags kom Matilda och va hela dagen. Och vi gjorde ungefär samma saker förutom att hon gick upp på övervåningen och lekte själv ca en timme.
Hon gör ofta det när hon är här. Kanske tycker hon det är skönt att få leka själv utan en stora syster som stör.
Och efter sånna här dagar med tjejerna så är både Poppan och jag ganska trötta, så då tillbringar vi kvällen framför tv:n med lite mat och Poppan får ett ben.
Söndagen fick jag lite gjort i trädgården, det går lite segt men det är ju så himla kallt det snöar och regnar om vart annat, solen tittar fram ibland som tur är.
Söndagskvällen tillbringade vi i spårskogen och Poppan överraskar matte varje gång. Det blir nog bra det här. Hon presterar bra fast hon är i höglöp. Ja för löpet är definitivt inte över, hon överraskar där med....
Vi körde budföring vilket vi inte gjort på hur länge som helst men en för henne ny människa

Och hon fullkomligt ÄLSKAR budföring och figgen fick t om klappa henne lite och farten......
Vilken fart hon kan ha när hon vill.
HUR ska jag göra för att få henne tycka att andra fart moment är lika roliga, som i uppletande där hon lullar runt, apportering där går hon inte ens på halvfart...
Åh hon kan ju, hon har så mycket i sej som jag inte får fram och tydligen ingen av de instruktörer som jag går/gått för kan hjälpa mej få fram.
Står reserv för en ny instruktör som ska vara bra. Det gäller en dag med uppletande. Hoppas Hoppas att jag kommer med och att hon kan hitta knappen...
Min galna lilla Popp hon kan hon när hon vill....

Kramar från oss

Av Annelie - 20 april 2021 22:20

Det har så härligt väder nu i flera dagar.
Jag håller på och rensar på tomten och det finns mycket att rensa.
Pallkragarna är i ordning med uppfräschad jord och gödsel i.
Morötterna är sådda och lite blomfrö med fiberväv över.
Tidig sättpotatis ligger och ska grodda till sej innan den ska i jorden
Och nere i källaren växer det för fullt.
Älskar att fixa och greja i trädgården. Brorsan skulle komma ner till helgen och hjälpa mej med att få bort stängsel stolpar, taggtråd och fårnät men det får vi skjuta på några veckor då det går magsjuka bland de boende på hans jobb..

Träning med Poppan går riktigt bra.
Igår fick hon spåra ett spår med mycket vinklar och endast en slutapport. Jag markerade inte vinklarna så jag inte skulle kunna styra henne. Så hon fick fixa det själv och hon gjorde det bra. Hon analyserade och rättade sej själv när det vart fel. Kämpade på.
Efter det vart det tre utomhus sök och där gjorde hon ett bra jobb. Ena stället var svårt för henne men hon jobbade på bra och gav inte upp och till slut så hittade hon den sista gömman. Suuuuper duktig tjej. Efter en hel dag i stan så stannade vi i Söderköping på vägen hem och gick en runda med en kompis och hennes hund, vi kom lite vilse i skogen och enligt kompisens mobil så hade vi gått 1,2 mil när vi väl var tillbaka.
Både Poppan och jag var trötta när vi kom hem vid halv åtta tiden. Först mat sen soffan.

Kramar från oss.

Av Annelie - 8 april 2021 20:46

Idag har vi haft en träningsfri dag
Efter flera dagar i rad med spår, uppletande och specialsök så vart det en långpromenad med kompisen Sigge och hans matte.
Vi har varit ute i trädgården och räfsat.
Och jag har gjort rotmos med kött till. Min favorit rätt bland husmanskosten.
Poppans träning de här dagarna har gått riktigt bra

Men i tisdags vart hon utan spår...
Kompisen och hade lagt spår åt varandra och så kom vi överens om att vi skulle köra hennes hund först och sen när hon var färdig och jag skulle ta ut Poppan ur bilen så kom en traktor och började sprida konstgödsel över hela gärdet. Inget spår för oss..
I onsdags fick hon spåra i skogen, hon var lite försiktig först sen gick det bättre, började vingla lite slutet men hon fick in alla pinnar och slut.
Uppletande går framåt.
Matte är supernöjd med lill Popp

Testade Jiddra spårlina men den var för tung, Poppans sele åkte på sniskan hela tiden, . Får nog leta reda på en annan lina, det finns säkert någon i gömmorna som kan passa henne men inte i den snygga färgen...
Kramar från oss

Av Annelie - 5 april 2021 19:11

Poppan är tillbaka    , vet inte vad det var för svacka hon hade när jag skrev sist. Så konstigt för det har inte kommit något löp ännu . Det är bara att vänta och se när och om löpet kommer hur det blir då.

Just nu är jag bara överlycklig för min lilla Poppa är på hugget igen    .

Träningarna har gått bra och det känns som vi verkligen tagit ett steg framåt och framförallt efter dagen träning, jag är helt lyrisk hon har varit helt fantastisk idag . 

Vi mötte upp träningsgruppen i Söderköping för att börja med spår och medans spåren låg till sej så körde vi uppletande.'Jag tänkte inte köra först men vart sen så sugen, så efter samråd med gruppen så backar vi i träningen där och börjar om med ett annat inlärningssätt. Och det gick kanon så det fortsätter vi på och håller tummarna att det är det rätta sättet att få det att lossna för henne.


Spåret gick också väldigt bra fast det blåste verkligen storm ute på gärdet .Hon tappade i vinklarna men jobbar på hela tiden och hittar tillbaka, tog apporterna och kom med dom till mej med viftande svans. Det är så man blir tårögd.


Larvigt kan tyckas, men som jag  jobbar med hennes ( och min ) attityd , glädje och uthållighet hela tiden och plötsligt så får man se resultat det är underbart men jag är samtidigt medveten om att det kan bli bakslag .

Men idag är jag såååå GLAD.


Senare åkt jag vidare till Norrköping för lite specialsök och även där jobbade hon på bra och  gjorde  tre KANON sök .

Bästa hittills     .


Kramar från oss    

Presentation


Här skriver jag om mina hundar ,våran träning och tankar som kommer upp.
Jag skriver inte varje dag utan när andan faller på och det kan gå lång tid i mellan inläggen .

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards