Alla inlägg under juni 2020

Av Annelie - 29 juni 2020 22:23

Började dagen med ett besök på återvinning stationen i Valdemarsvik.
Häst släpet var fullt med kartong och plast.
Bäst att passa på när släpet är hemma. Znidde som alltid har haft problem med att bli lastad eller att åka i släp ( ibland har det gått bra) fick rycket för ett tag sen och sparkade sönder inredningen i transporten, slet också sönder ännu en lädergrimma.
Hon är helt makalös..

Efter jag lämnat transporten hemma åkte jag till Söderköping.
Handlade lite som jag behöver till trädgården.
När man delat upp saker så fattas det en del som man verkligen behöver.

Väl hemma igen så vart det promenad med vilddjuren.
Lite svalare idag så vi kunde gå lite längre.
Poppan är så duktig och vill hoppa upp på allt som vanligt fast Tasse är med. Har försökt med honom också och då hör han det, men inte av sej själv.
Lite roligt att jämföra dom. Det känns som när han är på promenad så ska det gå fort så att han hinner markera på så många ställen som möjligt, han ligger gärna på i kopplet/selen medans Poppan vill undersöka saker på vägen, tar ofta kontakt med mej och väldigt sällan drar i kopplet.

Plockade en hel del smultron hemma också som har mognat.

Luktar och smakar ljuvligt.

Ikväll var det dags för Poppan kurs.
Vi började med tass target och hon verkade snappa ganska fort och så provade vi pallträning på ett annorlunda sätt mot vad vi är vana vid. Och hon var så duktig, tittade inte ner utan litade på mej lyfte bara benen högt i förebyggande. Hon är bara för söt...
Grupp momentet gick kanon.
Hon är verkligen rolig att träna med, men jag är ganska förvånad att hon kan fokusera så bra trots olika nya störningar.

Kramar från oss

Av Annelie - 27 juni 2020 23:33

Härligt varma dagar nu.
Kortare promenader och träning senare på kvällen.
Större delen av träningsplanen ligger i skugga efter kl 18, men det blir kortare pass ändå
I går började jag olja in staketet, tog en genomskinlig olja, men vet inte om jag skulle ha tagit en olja med lite åt det mörkare hållet tror att det skulle vara snyggare.
Jag får tänka lite på det innan det är dags att köpa mera. Tre timmar höll jag på och har inte kommi halvvägs än. Men jag har tagit det värsta delen utsidan mot grannen i buskar och snår,
Men det behövs nog en gång till.
Och medans jag höll på med staketet så fick vilddjuren märgben.

Bra med två hundar när man tränar platsliggning.

Idag var det dags att plocka jordgubbar, Åsa och barnen var också med och barnen är så duktiga. Ebba plocka en och en halv burk själv
Sju och halvt kilo fick jag ihop.
Som nu är rensade och ligger i frysen

Ebba följde med mej hem och lekte när jag rensade jordgubbarna.

Åh när vi skulle hoppa studsmatta så hade en stackars fågelunge förvirrat sej ner och kunde inte flyga så högt att den kom över nätet. Och stackars mamman(tror jag) flög utanför och pep, men jag kunde fånga ungen i händerna och släppa ut den.

Det fick bli ett kvälls dopp i sjön, så himla skönt. Det är så synd att det är förbjudet att ha med hund där, förbudet kom förra året. Jag har ju alltid simtränat Jiddra där tidigt på morgonen innan det kommer folk som ska bada.
Poppan är ingen badare men kanske om jag var i vattnet så kanske hon kunde lära sej.



Kramar från oss

Av Annelie - 24 juni 2020 23:03

Emilia och hennes kompis kom i måndags och vi har haft några roliga dagar, men nu har dom åkt tillbaka till ön och Tasse vart kvar.
Han ska vara en vecka eller två, det beror lite på när det passar att åka och lämna honom för mej.
Efter morgonrundan så vart det kloklippning och pälsvård för båda två.
Hann med att rensa lite ogräs och säkra upp mina rabatter med kompostgaller. Poppan är så duktig och inte är i rabatterna, ska hon gömma ett ben så lägger hon det bara vid en växt. Hon gräver inte.
Men Tasse har lyckas vända till ordentligt bara han kom in i trädgården....

Hämtade Jennifer på frita på eftermiddagen och vi åkte och badade.
Åsa kom också dit med barnen.

Härligt länge sen jag badade i sjön, men nu har jag ingen pool och jag tycker verkligen om att bada.
Men jag måste komma på något till nästa sommar.
Jag har ju poolen, men jag har inte vatten så att jag kan fylla den.
Och är det något jag saknar så är det min kära pool....

Jennifer tränade lite agility med hundarna medans jag fixade lite att äta.
Senare när jag skjutsat hem Jennifer tog vilddjuren och jag en liten runda i skogen.

Kramar från oss..

Av Annelie - 22 juni 2020 13:11

Sista passet inför semestern gjordes i fredags. Så himla skönt att slippa visir,munskydd mm , hoppas verkligen att vi får jobba som vanligt när jag kommer tillbaka om tre veckor...


Midsommarafton firade jag med barnbarnen Jennifer och Mathilda. Vi hade så mysigt.

Midsommardagen var vi ute med Poppan på promenad när vi vart överraskade av stört regn och åska . Första smällen var riktigt nära . Barnen vart livrädda och grät hela vägen hem. Poppan verkade ta det med ro ( det är sånt som märks nästa gång det blir oväder).

När jag tog av mej kläderna hemma vart det pölar på golvet    . När David och Emma skulle hämta barnen så käkade vi lunch tillsammans.


         


Några timmars anhämtning tills nästa gäng kom på mat    .

En mysig kväll med barnbarnen Ebba  och Thilde och naturligtvis  deras föräldrar också   


Söndagen stog det gräsklippning på schemat. Tog trädgården först och det tog ca två timmar, sen kom Ebba ett par timmar och lekte.

Vi hittade smultron


      

När jag lämnat och nattat Ebba hemma hos henne så fortsatte jag med att klippa gräs, lika bra att ta min träningsplan när det var bra väder .


Poppan var ganska trött efter en intensiv helg med att ha koll och   leka med barnen.

Jag har plockat fram lite agilty grejer så Jennifer har tränat med henne också..


       


Idag måndag började min semester   HURRA    .



Kramar från oss    

Av Annelie - 16 juni 2020 21:30

Kursen igårkväll gick så bra , hon är duktig min lilla tjej   .


Idag möte med personal chefen, jag vet inte vad jag ska säga om det  mer än HELVETE...

Hon står där och skrattar åt oss och säger att vi ska vara glada att vi får välja plats. Vilket inte riktigt stämmer finns 20 bestämda platser blandat natt, dagtid, hemtjänst och Lss med sovande jour.....och vi är 24 personal ???

men det skulle ordna sej hon tyckte också att vi inte skulle vara så rädda att prova på nytt    .

Att de splittrar en samansvetsad arbetsgrupp och sprider ut våra demenssjuka boende utan trygghet till andra ställen med främmande personal bryr de sej inte om !!!! För det skulle inte bli någon mjuk övergång inte det finns det inte tid för.......


Efter mötet hem och hämta Poppan för att åka till söderköpings bk och titta på lydnadstävlingar och träffa vänner.

Det är  väldigt länge sen jag tävlade typ 2 regelrevideringar sen   . Mycket nytt att lära sej.

En trevlig kväll och Poppan har som vanligt inga problem att vara med, mer än att hon tyckte nog att det var lite konstigt att inte få gå ut på plan och träna utan bara titta på ..

Gunilla hade gjort två fina halsband och en kasse till lilla Poppan    


   


Kramar från oss    

Av Annelie - 15 juni 2020 08:55

Känns som det blir ett gnälligt inlägg Men vilken vecka det har varit.
Jobbat extra, kris på jobbet.
Hoppas verkligen den här skit Coronan tar slut snart.
Att jobba med skyddsutrustning som ska av och på i en viss ordning och med handsprit och/eller ytdesinfektion i mellan varje moment tar sådan tid. Man svettas och kan inte andas ordentligt.
Och man andas in dessa spritångor så man får ont i halsen, hostar och mår illa. Och stackars våra boende som måste isoleras på sina rum och det är ju inte som att vi har tid att gå in extra till dom för att hålla dom sällskap en stund. Och dom som är så vana att alltid vara med oss, de är nästan aldrig på sina rum dagtid.
Och mitt i den här röran så går det igenom att vårat boende ska renoveras, vilket vi har vetat om men det har varit många turer fram och tillbaka. Och vi personal har blivit förda bakom ljuset. Allt handlar om svåger politik. Just nu säger jävla sossar och helvete till de som styr i Valdemarsviks kommun .......
Våra boende ska ut till andra enheter och vi personal ska få lämna önskemål om andra platser i kommunen. Möte i morgon när hälften av arbetstyrkan har gått på semester. Så jävla fegt!!!!!
Och anhöriga ska få beskedet idag.
Och enligt planen börjar flytten förste september. Bra framförhållning kommunen.....
Och har någon lyssnat eller frågat oss personalen hur vi ser på allt eller hur vi mår, vi får lämna våra boende som vi faktiskt bryr oss om och våra arbetsgrupper spiltras... Härligt Valdemarsvikskommun. Tack.....

Nog med gnäll.... Idag äntligen en hel ledig dag. Som ska startas med att bästa lilla Popp ska få en låååååång promenad med lite bus, uppletande mm.
Sen får hon sysselsätta sej när jag städar och sen ikväll ska vi på kurs.
Skönt med lediga dagar.

Kramar från oss

Av Annelie - 7 juni 2020 21:39

Behövdes lite extra personal idag på jobbet, och efter att ha varit extra ledig så var det helt ok att jobba några timmar på förmiddagen.

På eftermiddagen så tränade jag med Poppan och det som klarnat under träningsdagen i torsdags satt kvar och det flöt på bra. Ett liten steg framåt med apporteringsövningen    .


Tog en promenad ner till samhället och la ett asfaltspår på skolgården, 

Inte så långt men med två vinklar och tre  små appporter. 

Bitvis spårade så himla bra och hon  markerade alla apporterna.

Duktig liten Popp  .  Och idag är matte suuper nöjd.


Kramar från oss    

Av Annelie - 7 juni 2020 20:39

På förmiddagen så var Ebba och Dusse här så Pontus kunde få jobba lite med huset.

De är så härliga älskade ungar.

Vi var ute och busade innan det var dags att fixa lite pannkakor.

Lite rörigt att fixa pannkassmet och steka pannkakor med två barn som vill hjälpa till och en liten Popp som ska ligga på golvet bakom fötterna    .


På eftermiddagen när jag lämnat barnen så träffade jag en tjej i söderköping  för att spåra.

Det fick bli ett skogspår och det gick väl inte så tokigt.

Andra gången i skogen och första gången någon annan gick spåret, ca 500 m fyra dosor och tre pinnar.

Hon höll sej bra i spåret, men ganska hög nos , men när blåbärsriset är nästan högre än hunden så är det ju lättare att bara gå i doften utan att anstränga sej.

Hon gick över en pinne  men tog resten, matte är ganska nöjd.


Kramar från oss    

Presentation


Här skriver jag om mina hundar ,våran träning och tankar som kommer upp.
Jag skriver inte varje dag utan när andan faller på och det kan gå lång tid i mellan inläggen .

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards