Alla inlägg under maj 2019

Av Annelie - 29 maj 2019 22:38

Morgonen började med en tur till sjön.
Poppan tog sin första simtur, var kanske inte direkt genomtänkt utan det bara blev så. Hon simmade lugnt och fint. Tyvärr vart Emilia och jag så snopna så det vart ingen film på det men en liten film när hon leker i vattnet vart det.



 

Här hemma är det lite av ett kaos just nu med en galen 5 månaders valp som vill bära och bita sönder allt, glömmer man att ställa skorna på hatthyllan i fem minuter så finns det inga sula kvar i dom utan de ligger söndertuggad någonstans på golvet,

Hon har växt såpass mycket att hon når väldigt långt när hon står på bakbenen och då kan man stjäla allt man når....

Idag så gick hon in i Emilias garderob ( en stor kattvind) och kom ut med råttfällan i munnen och fällan var laddad.... När Emilia äntligen fick henne att släppa den så smällde den ihop när den ramlade i golvet...

Får hon tag på något ätbart så sticker hon så långt bort hon kan så man inte kan ta det ifrån henne.

Hon har definitivt ett ägande, men vi jobbar på att lämna föremål till mej

Härliga galna älskade lilla valp som är lite tandlös just nu, både Igår kväll och idag så har jag hittat tänder på golvet.

På eftermiddagen så hämtade jag Matilda på dagis, lilla söta trollunge som fyller två år idag.
Vi har lekt hemma hos oss och sen har vi kalasat hemma hos dom och öppnat paket.


Kramar ftån oss

Av Annelie - 27 maj 2019 08:18

Helgen har bestått mest av jobb.

Jiddra har fått simtränat då det är svårt att hinna långpromenader eller annan fysträning när jag jobbar helgerna, efter sommaren så kommer vi nog få tillbaka våra vanliga kortare turer  förhoppningvis..

Poppan började ju en kurs i lördags en vardagslydnadskurs , och hon var så duktig, jag blir faktiskt lite stolt över hur långt hon och jag har kommit och då menar jag inte momentmässigt .

Och bara känslan av att man ser hur hon tänker AHA vad det här du menade, när vi lär in nya saker..


Ibörjan skrev jag ofta att hon var försiktig och hon är inte en rabiat hund ( tack och lov), men jag tycker att mycket av den försiktighet som hon hade  har mognat bort, hon är inte en valp som ska galet fram till allt , men går gärna fram och undersöker, hon har nyfikenheten och nu med mer erfarenhet så har hon växt mycket innombords.

Och det är nog som många säger - en ensamvalp har ganska mycket mer att ta igen när den flyttar hemifrån.

Och hon knappar in det lilla vilddjuret.

Vi kampar inte nu med saker för kindtänderna hänger på trekvart iallafall de som finns kvar   .

Idag blir också en lugn dag för vovvarna för jag ska till frissan och senare så är det jobb, men promenaderna hinner vi allt med .


Kramar från oss    

Av Annelie - 24 maj 2019 22:30

Idag har dagen varit lite hektisk i mellanåt.

Efter morgon promenader så hämtade jag Ebba som ville vara med farmor idag.

Vi åkte och handlade i söderköping och Emilia följde också med för att sen åka vidare in till Norrköping för att handla lite med sin pappa.

Väl hemma så ville Ebba ha glass och festis när jag plockade upp alla varor, dörren står öppen och Ebba vill sitta ute på trappan, hundarna är delade (pga av skaderisken så får de inte springa ihop hur som helst på stora delen av trädgården).

Så små hundarna är på stora delen där Ebba sitter och Jiddra är på lilla delen och vi har en hög grind som är svår att öppna. Efter ett tag så hör jag Ebba ropa näe Jiddra får jag min pinne   då har lilla bus Ebba tagit sej in genom kompostgallret på altanen till lilla delen och springer och jagar Jiddra som har hennes sugrör i munnen    , jag räddade sugröret och fortsatte att plocka upp varorna och efter ett tag igen så började Ebba gråta, min tanke är att Ebba och Jiddra vill ha samma boll ( det händer) och Ebba har fått lite ont i några fingrar. Men när jag frågar vad som hänt så säger Ebba - Jiddra slog mej i huvudet  ????

Det visar sej att Mitt monster springer omkring med en avlång plåtskål som vi har vatten i till igelkotten i munnen och slagit emot Ebbas huvud    .

Ber Ebba att vara med de små hundarna istället för jag tänker att det går lite lugnare till där  men inte....

Först tog Poppan sugröret och det lilla vilddjuret kommer ju inte med saker och kan inte ordet loss ännu, gick faktsiskt att byta med godis efter mycket om och men.

Efter ett tag så hade lilla Poppan tagit hela festisen och sprang omkring med super glad   och ni kan ju tänka er hur en ilsken tre åring låter då    .

Den här gången gick det inte att byta med godis nänä säger Poppan det går jag inte på igen....hon är smart det lilla vilddjuret .

Det slutade med att Ebba fick en ny festis och jag plockade upp resterna från den andra när Poppan var färdig med den.

Men till slut så lyckades jag få in alla varor , fixa lunch pch sen var det fri lek tills det var dags att skjutsa hem lilla bus, och där fick jag en liten mys stund med lilla Thilde ( Dussen) som är nu är 10 månader och blir så glad när farmor kommer och sträcker ut armarna och vill komma till mej , det känns härligt i farmorshjärtat   .


Åkte sedan in till stan för lite hemligheter som var positiva och framtiden känns förhoppningsfull .

Jag somnade gott senare på kvällen och vaknade laddad för jobb hela helgen ......INTE.

Kramar från oss   


Av Annelie - 21 maj 2019 21:45

I söndags  vart poppan 5 månader. Lilla Poppan börjar bli stor, en härlig tjej , rolig att träna, lätt i vardagen , glad och tacksam för allt men med  ett jäkla humör   . Jag bara älskar denna hund   .


Söndagsmorgonen tillbringade vi på resande fot, Första stoppet var Enköping för en exteriörbeskrivning av Tyzon.

Han är också en sådan lätt hund att ha med sej överallt, lite kan han spänna mot andra hanar men det är det lilla.

Han är så duktig.

Han är så sansad och tacksam för all uppmärksamhet.

Han fick mycket beröm av domaren att han var så duktig och fann sej i all hantering.

Och han vart godkänd   trots att han är lite liten, men han har så många andra bra egenskaper, och som domaren sa om han skulle bli pappa en dag så är det ju inte säkert att han ger små valpar för det.

Nu ska vi bara komma med på ett MT också...

Vi träffade också Tyzons uppfödare och det var trevligt att prata lite.


När vi var klara där så åkte vi vidare till Kungsör för att träffa Poppan pappa Qrom och hans matte.

Med felkörning , fast jag körde efter gps som visade mej rätt ut i skogen och vägen vart typ ingen väg längre utan bara stenkross    så kom vi fram till  rätt skog till slut.

Roligt att träffa Poppans pappa , verkligen en trevlig och snygg hane och lite likheter tror jag att jag såg ändå.

Efter en promenad , lite fotande och trevligt prat så åkte jag hemåt.

Mötte upp Emilia som kom från Visingsö i Söderköping för att handla lite Kina mat.

Väl hemma så tog det inte så lång tid innan hundarna och jag kröp ner i sängen och somnade...


Qrom och Poppan. ( fotograf - Harriet Ingholm)



Poppan 5 månader

       



Idag har vi varit till Mantorp  och Emilia har tävlat med Znidde och det vart en felfri runda. 

Znidde har blivit med träning så klart så duktig att gå in och ut i transporten. 

Och hon är så cool bland de andra hästarna och miljön som hon inte är van vid.


Tänk att för ett år sedan var vi på väg att lämna tillbaka henne för vi trodde aldrig att Emilia skulle klara av att få ordning på henne. Vilken tur att vi sa att hon skulle få stanna över sommaren så skulle vi ta ställning till hösten hur vi skulle göra.

Absolut ingen lätt häst men så stora framsteg hon gjort under året. Och inte bara hon utan Emilia också som blivit så duktig, och tränar henne så bra   .


 


Tyzon och jag under exteriörbeskrivningen.

   

Kramar från oss    

Av Annelie - 10 maj 2019 09:42

Förra helgen tillbringades i skåne.

Åkte på fredag morgon, resan gick bra förrutom att ca fem mil innan Åstorp så vände sej torkarbladet på förar sidan , svängde av vid en ficka och när jag tittatde på bladet så hade det gått av på ena sidan. Bytte plats på bladen och körde vidare.

Väl framme i Åstorp hos Anna-Karin ( Amiras uppfödare) så gick vi en runda med hundarna och sen åkte vi vidare till Höör  och Teba för att shoppa loss lite.

Ca en halv mil innan Höör så började oljelampan att lysa    ,och fanns ingen mack förrän vi var framme.

Det är väldigt dyrt att köpa olja och ETT vindrutetorkarblad på macken kan jag berätta 498 kr. Men men det är bara betala och se glad ut. När jag fyllt på olja och möblerat om på torkarbladen ( ville ju ha det nya på förar sidan) så var det äntligen dags för Teba.

Det är verkligen hur kul som helst att gå där. Hittade en del grejer tyvärr inga nya halsband  till vilddjuren, men en del annat. Och för en gång skull så var jag inte värst vid kassan     .

Kvällen bjöds på god mat och trevligt sällskap, vart inte så sent, dels för att stackars Jiddra och Poppan hade varit i bilen hela dagen och så skulle vi upp tidigt på lördagen.

Hundarna och jag sov gott på vårat B&B, måste berömma mina vilddjur för värdinnan har två hundar och den ena skäller ganska mycket och ofta och mina svarade inte någon gång.    


Lördagen och söndagen tillbringades med Poppans uppfödare Micke och Sabine ( Dirty South) och några till som har hundar där ifrån. Vi tränade skydd, spår och lydnad i omväxlande omgivning och  växlande väder.Sol, Snö, hagel och därimellan lite solsken det enda som var ihållande så var det blåsten. Trevliga dagar med mycket träning, prat och skratt.

Poppan vart så glad att träffa kennelmamma och kennel pappa, framförallt kennel pappa märktes det    .

Åkte hemåt på söndagen vid halv tre tiden  och landade hemma halv sju, ganska mör i kroppen och trött i knoppen.

Tasse vart så glad när vi kom hem igen, han trivs inte riktigt när de andra hundarna är borta.

Vi somnade gott tidigt på kvällen.

Måndag och tisdagen satt jag på kurs 8-16 intressant men såå jobbigt att sitta stilla på en stol hela dagarna.

Kramar från oss     

Av Annelie - 1 maj 2019 19:34

Vi har en härlig tid framför oss nu.
En härlig vår och förhoppningsvis en varm och skön men ej för torr sommar.
Igår hade vilddjuren och jag en hel dag med träning på Norrköpings bk .
En härlig träning och det är så roligt att det går framåt med alla tre men framförallt Tasse och Poppan.
Men med Poppan känns det som det händer saker nästan varje dag, hon är verkligen en härligt busig liten valp som jag är så glad i.

Kramar från oss.

Presentation


Här skriver jag om mina hundar ,våran träning och tankar som kommer upp.
Jag skriver inte varje dag utan när andan faller på och det kan gå lång tid i mellan inläggen .

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards