Alla inlägg under april 2019

Av Annelie - 27 april 2019 17:05

Duktiga Tasse

Poppan äter sin lunch med alla runt i kring.

Av Annelie - 27 april 2019 17:03

Idag var det dags för rallytävlingen med Tasse.
Första tävlingen gick sisådär tyckte jag, tappade fokus redan efter första skylten och kom inte in i något flyt. Var nog lite otydlig vid en skylt så han ställde sej inte när han skulle. Men det vart ändå 81 p .

Andra tävlingen var jag fokuserad och vi hittade flytet. Tasse var superduktig.
Det vart full pott 100 p och etta på prispallen.
Tack till bästa Bibban som peppat och hjälpte mej med träning igår. För att få motivation och glädje i sin träning behöver man ärliga träningskompisar som peppar och som man kan ha roligt ihop med.

Jiddra fick lite träning och promenad och Spexa har varit med bland allt folk och hundar och var också riktigt superduktig.

Jag blir också så stolt över mina hundar i bilen , de kan låta när jag lämnar dom , ibland mycket , ibland lite , ibland sjunger de en stund och ibland är de tysta.. MEN de är tysta när hundar och människor går förbi fast luckan är öppen och det är sååååå SKÖNT...

En lyckad dag på alla sätt och + är att nu har jag tre trötta hundar så jag kan slappa och titta på någon serie och ladda inför morgondagen då är det ett elva och ett halvt timmars pass som gäller..

Kramar från oss

Av Annelie - 21 april 2019 08:09

Idag tar visst Poppan sovmorgon.
Efter gårdagen med barn och barnbarn här så vart hon helt slut, när vi gick och lade oss igår kväll så kröp hon under sängen direkt utan mysstund och det tog inte många minuter innan det hördes snarkningar där underifrån .
Lilla söta Poppan som var så duktig hela dagen med de små barnen.
Tyvärr inga foton på de tre som hängde ihop hela tiden. Riktiga kompisar Ebba , Matilda och Poppan.
När Matilda sov i Emmas knä så lade sej Poppan nedanför fotöljen.
Tyzon tycker också om att umgås med barnen men inte så länge.
Jiddra har lite svårt att vara med dem när det är flera barn och de springer omkring, hoppar studsmatta mm, hon blir för mycket och springer omkull dem, låter och är väldigt burdus. Så hon får tyvärr inte vara med, när Ebba är själv går det bra, Jiddra och Ebba fungerar bra ihop, men man får vara med och ha koll så det inte blir för livat.
Tänk att Poppan vart fyra månader i fredags, så fort det går, jag njuter förfullt, men får lite panik ibland då jag inser att hon kan inget.... Och då menar jag sitt ligg stanna mm på kommando. Självklart kan hon sådana saker men inte utan hjälper. Men sen tänker jag att jag hinner, förhoppningsvis lägger jag andra bra grunder. Det är tanken iallafall. Det märks väl senare om jag lyckades med det haha...
Ska försöka hinna ta lite kort med stora kameran idag när det är så fint väder.

Kramar från oss.

Av Annelie - 15 april 2019 20:00

Helgen har bestått att jobba många timmar så det blir ingen direkt träning utan bara mest promenader.

Jag hann gå till skolgården med Spexa en dag och leka lite balans och klättra.

Nu har jag normalt schema igen , efter att haft ett super schema och varit hemma mycket med Poppan .

Valpledigheten är slut och nu är det allvar igen    , men det ska bli skönt att vara ledig varannan helg igen, känns ändå att jobba varje helg, samtidigt jätteskönt att vara ledig hela veckorna att kunnat träna och åka iväg hur jag vill , men men man kommer in i den vanliga rytmen igen. Och det är ju ljusar nu på kvällarna.

Efter jobbet idag så hämtade jag Ebba på dagis, Åsa mådde inte bra och Dusse har feber.

Tur Emilia har påsklov så Jiddra och Tasse hade fått en riktig långpromenad.

Det värsta är att Jiddra har svårt att uppföra sej när matte inte håller i kopplet   . Emilia har sagt mer än en gång att det är sista gången jag går med den hund J---ln....

Hon är inte en lätt hund, man kan aldrig rikigt slappna av , man måste styra upp henne förjämnan och jag är inte en sådan person längre så då slappnar jag av i perioder och då blir hon ganska påfrestande. Men hon är en snäll hund och jag älskar henne verkligen fast jag misströstar ofta hur länge jag kommer att orka. Tur att man är envis.


Ebba , hundarna och jag tog med lite mellis och åkte till stallet , satt ute och fikade med Emilia, härliga vår   .

Poppan fick träffa Molly en snäll hund som en tjej i stallet har . Hon trodde nog att det var Tasse först ( samma färg) för hon sprang full fart med svansen på topp men sen vart det tvärnit när hon insåg verklighet ,men det släppte snart och hon hälsade avslappnat och hade kul.


Sen åkte Ebba och jag   till skogen och gick med Tasse och Poppan , passade på med lite hoppa upp på stenar och  inkallning.

Ebba tycker att det är så kul att lägga ut saker i skogen till Jiddra så hon fick ett uppletande med fem saker, alla gick bra men jag behöver verkligen backa i träningen för hon släpper för tidigt...

Väl hemma igen så kom Jennifer och tog ett bad medans jag lagade mat. Härligt att ha barnbarnen   nära .


Nu är det inte så ofta jag sitter i soffan och tittar på tv och tur är väl det får då somnar jag bara utan nu sitter jag på golvet och leker med Poppan och Jiddra förståss för hon vill också vara med.


   


Kramar från oss    




Av Annelie - 12 april 2019 21:45

En härlig ledig dag.

När promenader och morgonsysslorna var färdiga så packade jag fika och  hämtade jag Jennifer och Mathilda .

Vi tillbringade ett par timmar på trollbanan som ligger i utkanten av Ringarum, jag tror att det är några hängivna föräldrar som skapat denna balans och klätterbana med grillplats .

Härligt i skogen. När barnen kände att de var färdiga med det så gick vi hemåt .

Mathilda somnade i vagnen och Jennifer ville stanna till i lekparken och naturligtvis så gjorde vi det   .

         

När jag lämnat tillbaka barnen, så packade jag in hundarna i bilen och åkte till min träningsplan för lite träning.

Måste ju träna Tasse i rally, tävlingen närmar sej   . Måste hinna göra en banan med skyltar också kan ju vara bra om han har sett skyltarna förrut..

Spexa fick leka och så lite inkallning.

Jiddra fotgående, springa ut från mej och lite uppletande.

 Sen vart det bus och lek ett par timmar ute med Ebba och Dusse (Thilde) .

Ebba påminner mej så mycket om Emilia när hon var lite , glimten i ögat , attans busig och så fantasifull.

Jag var så orolig ibland att folk skulle tro allt hon sa, Ebba är lika när hon berättar saker som jag vet absolut inte kan stämma.

Alla fyra barnbarnen så speciella på olika sätt         .

Behöver jag tala om att lär somna utan problem ikväll   .


Kramar från oss    

Av Annelie - 11 april 2019 22:15

Igår var det valpkurs och Spexa var super duktig.

Jag åkte tidigt till klubben så jag och Jiddra hann och träna innan kursen.

Och vi hade en sån där härligt träningspass, fria följet var precis som jag vill ha det.

Apporteringen går bra , bra fart ut och in men så är det där att komma in och sitta stilla utan och tugga på apporten.

Där har vi ett stort problem  men men det är bara att jobba vidare.

Ett problem till som vi har är stadgan, hon har så svårt att ligga/sitta kvar när jag lämnar henne , kommer gärna efter..

Bara att träna , jag vet men så tråkigt. Ska försöka att lägga mycket tid på det .


På kursen  tränade vi  på omvänt lockande , inkallning, följaövningar , sitt och ligg.

Poppan kan koncentrera sej bra, fart är det verkligen i henne    och  hon har börjat bli  sådär härligt busig .

Det var skönt att komma in i stugan och ha teori för det var så himla kallt ute.

Jag var fortfarande så frusen på eftermiddagen så jag hoppade över kvällsträningen .


Kramar från oss    





Av Annelie - 9 april 2019 08:15

Några filmer från i lördags på lilla Poppan i skogen.

Hon tyckte verkligen att det var kul.


 
 
 
  Kramar från oss    

Av Annelie - 4 april 2019 21:53

Började dagen med ett par timmar på gymmet, sen hem och duscha, packa i ordning allt som ska med på en hel dag med hundträning.

Började med spår, alla tre hundarna gjorde bra ifrån sej och var duktiga, det blåste ordentligt ute på fälten.
Efter spåren så åkte vi till klubben och fikade innan vi startade med träningen.
Jiddra var först ut och vi hade tur för det var några som tävlingstränade och sköt , så vi fick oplanerad skotträning och det gick bra. Jiddra var helt oberörd. Förra året under patrullhundsutbildning så började hon springa till skytten men nu fanns inga såna tendenser. Skönt om det har gått över.
Träningen med Jiddra gick kanonbra..
Tasse fick lite rallylydnadsträning eftersom jag fick en snilleblixt förra veckan och anmälde honom till rallylydnadstävling om ca en månad så nu är det bäst att träna, är ju bra om vi har tränat något innan för han har aldrig tränat rally förut.
Ska bli kul, har nog inte tävlat rally på säkert fyra /fem år.
Poppan var också duktig, mycket lek, kontakt övning och inkallning. Gick suveränt. Hon är så duktig och rolig att träna med. Hittar på lite eget bus i mellanåt .

Kramar från oss

Presentation


Här skriver jag om mina hundar ,våran träning och tankar som kommer upp.
Jag skriver inte varje dag utan när andan faller på och det kan gå lång tid i mellan inläggen .

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards