Alla inlägg under mars 2019

Av Annelie - 11 mars 2019 22:15

Som vanligt på måndagar har vi träning .

Vi brukar värma upp med lite lydnadsträning innan skyddsträningen.

Började med apportering, först jobba med fart ut, sen med ingångar vilket jag inte gjort förrut.

Brukar jobba med tugget men känner att jag kommer ingenstans med det så det är dags att byta metod måste bara tänka lite  på vad som passa henne...


Kom på att det jag behöver mest missade jag som vanligt kanske för att det är så tråkigt med så himla VIKTIGT.....

STADGAN !!!! som hon absolut inte har i några situationer.

Tänk att jag missat det totalt med denna hund som behöver det så väl..  .

Skyddsträningen då . vi  har inte kommit framåt en millimeter med hennes ljudande     Annars är hon kanonduktig.

Hon är ju som gjord för att arbeta med det, men kan man inte hålla mun så kommer man ingenstans tyvärr..


Lilla Poppan fick leka , kontakt och bara vara.

Det känns som hon lagt i en växel till i temperamentet, men fortfrande väldigt försiktig i vissa situationer , men kanske att hon släpper fortare.

Lite förvånad blev jag när jag skulle hämta Jiddra i bilen och det var två hundar i hennes del     Spexa hade krupit på sidan om  lastgallret från sin sida och in till Jiddra och dragit ner hennes vattenskål också förståss, för det går inte och ha någon vattenskål på hennes och Tasses sida för den tar hon ner direkt och är det vatten i så har man det överallt.. Ett riktigt busfrö börjar det bli     


Kramar från oss     


Av Annelie - 10 mars 2019 23:45

Jag haft lite ångest inför att jobba hela helgen, har ju haft tur och kunnat vara hemma sen vi hämtade Spexa för tre veckor sedan förutom förra lördagen då det var kris på jobbet men då jobbade jag bara en fem timmars tur.

Och den här helgen vart det måga timmar hemifrån. Men både husse och Emilia har hjälpts åt men ändå. Jobbigt när man har ett ganska stort kontrollbehov .Men nu är helgen avklarad och jag är ledig till nästa helg. Skönt att kunna anpassa schemat så man kan ta det lugnt med ensam träningen och inte behöva stressa.


Idag har vi varit och gratulerat Pontus som fyller trettio år , helt otroligt , tänk att man ändå kan känna känslan när man låg där på BB med en nyfödd liten bebis     ,men det är tur att det bara är barnen som blir äldre   .

Och nu får man njuta av barnbarnen och av att kunna tillbringa tid  med sina vuxna barn .


Spexa har saknat sin matte när hon jobbat , hon blir så glad och vill upp i famnen och kramas     , hon är så härlig.

Hon fick följa med på kalas


Och hon är så glad i barnen och leker än så länge ganska försiktigt med dem.


       


Kramar från oss    






Av Annelie - 6 mars 2019 21:00

Lastade in alla hundrarna i bilen för en  träningsdag  med Bibban. En aningens sen för när jag var redo att ta hundarna till bilen så hade ju lilla Poppan passat på att gräva ur vattenskålen så det var vatten i hela groventren. Härligt med små vilddjur    

Vi började med spår på fält.

Känns som Jiddra behöver lite mer utmaningar i spåret  så det fick bli med en spetsvinkel  och lite serpentiner mellan allt det andra raka och vinklar förståss..

Och hon gjorde ett super spår ,hon är såå duktig mitt monster   , jag är så nöjd med hennes spårande både i skogen och på fält.


Lilla Tasse ( som inte är så liten längre) fick börja om lite med tre rutor och ett kortare spår från sista rutan, och han var också jätteduktig    .


Lilla Spexa fick sina tre rutor och inget att klaga på där heller   .

Efter det vart det fika på klubben, och självklart fick Spexa följa med in i stugan.

Tycker verkligen att Norrköpingsbrukshundsklubb har ett bra system med kodlås på dörren, så att medlemmarna kan utnyttja stugan, det är skönt att kunna komma in och värma sej och fika ( som man har med sej själv) och inga nycklar i omlopp... Likaså blir det ju att man hälsar och pratar mer och om det är fler där i stugan, än om man bara ser varandra på håll  på plan


Spexa insåg ganska snart att om man gick omkring och såg lite söt ut så fick man ju godis lite här och där, men hon måste kolla avmed jämna mellanrum  att matte inte försvann

Ser ut som hon har en förkärlek till män, de gick hon mest till ( eller så hade de godare godis    ).

Härligt när människor förstår att hon är en lite blyg tjej och tar det försiktigt , bara pratar med henne , ger godis och låter henne ta insiativet.


Tasse låter inte vem som helst klappa honom heller, han är också en sådan hund som vill komma själv och godkänna vem som får hälsa och  klappa på honom.

Efter fikat så vart det träning på lydnadsplanen, och jag kan nog landa i att Jiddra har tagit ett kliv i rätt rikting i friaföljet, inte helt som jag vill ha det men NÄRA    .

Poppan fick leka med nya sakerna, så härligt när kampar och det knorrar nästan från magen  på henne .

Tasse fick prova lite nose work, det är mer än ett år sedan vi gick kurs och han fattade inget, men 

idag fick han söka igenom ett litet område och hittade doftstället, men jag var lite sen att beröma ,men han fixade det flera gånger..Duktig kille.


Faktiskt så hade jag lite trötta hundar när vi kom hem på kvällen, men matte var nog tröttast somnade i soffan några timmar innan det var läggdags.


Kramar från oss    


Av Annelie - 5 mars 2019 21:30

Idag stog det miljöträning på schemat   , så in till Norrköping.

Vi började på Arken Zoo skjutdörrarna var inget problem , provade lite halsband men allt känns lite klumpigt ännu hon får växa till sej lite mer. Annars hittade jag ett cerise som var kanon fint. Sen har hon sitt fina med namn på som hon fick av snälla pappa Chroms matte och växa i, men det är väl kul att ha några att byta med   .

Några fina kampleksaker hittade vi också , en cerise liten kampdutt som hon tycker om att sätta tänderna i, lite godis  vart det också. 

Sen vidare till Hööks för att köpa B - vitamin pulver och tittade lite på deras hundsaker men hittade inget som passade.

Spexa knatade runt med hög svans, och vart beundrad  av personal och andra kunder.


Sista stoppet var Djurmagazinet för att köpa färskfoder till henne, jag har provat och gett henne lite av det de andra får och hon tycker om det och magen fixar det också , så då kör vi på valp färskfoder utblandat i hennes torrfodret.

Där va ett bra ställe tyckte nog Spexa för där fick man godis av de snälla människorna .

Naturligtvis hittade vi lite leksaker där också, men leksaker kan man aldrig ha för mycket av...


 


Kramar från oss    

Av Annelie - 4 mars 2019 23:00

Efter promenad och lite annat som hör till morgonbestyren så åkte jag till gymmet . Det är tur att vi är två och har bestämda dagar som vi träffas på och kör annars skulle jag aldrig komma iväg och träna mej själv.  Och min kropp behöver verkligen träna och stärkas, det märktes när vi inte kunde träna under hösten pga av sjukdomar och lite annat, då började både rygg och nacke krångla och göra mera ont.

Men idag var det inte så motigt som det kan vara ibland. 

Vi börjar med uppvärmnig  sen våra övningar och sen så avslutar vi lite olika , jag tar alltid löpbandet och idag orkade jag springa all den tid som är mitt mål varje gång men ibland så går det bara inte .

Jag vill få upp mitt flås, målet är att springa vårruset i maj , men vi får väl se hur det blir med det...


Kvällen har bestått av hundträning med våran IPO grupp, idag var det lydnadsträning.

Jiddras friafölj flöt på idag med   , därimot så vet jag inte hur jag ska få bort tugget på apporten när hon ska sitta stilla och hålla den . Hon bara måste röra på käkarna hur lite det än är så kan de inte vara stilla...

Måste jobba mycket på stadgan i platsen och stadgan överallt när jag tänker efter   .


Och lilla Poppan då , ja hon är bara för underbar    . Första gången i hallen för henne.

Hon går omkring och spanar in läget , sitter och begrundar en stund sen är det dags för lek tycker hon.

Kampa , lite jakt lek och springa och hämta . Jadå inga problem   . Sen lite kontaktövning som också går alldeles utmärkt.

Trodde nog att hon skulle vara trött när vi kom hem men inte hon inte. När Jiddra och Tasse tyckte att de hade lekt färdigt med henne och gick och la sej så fortsatte hon att leka men med lite lugnare tempo. Hon styrde med sin lilla boll som hon fick med sej från Sabine och Micke . Hon kastade upp den i luften , sparkade på den med frambenen och sprang och tog den . Det är så härligt med aussien ( säkert fler raser men ingen av de raser som jag har haft)att de kan verkligen sysselsätta sej själva och inte bara när det är dumheter. Utan bara leka tyst med en leksak själv nästan hur länge som helst.

Men till slut så gick hon och la sej nära bakom Jiddra. Nu känns det verkligen att de har accepterat henne och hon är en del av flocken. 

Godnatt 

Kramar från oss    

Av Annelie - 3 mars 2019 20:05

I helgen har det varit full fart.
Fredagskväll kom Anna-Karin.
Spexa var väldigt svårflörtad och var inte speciellt intresserad av att hälsa på henne. Kvällen bestod av massa hundprat som vanligt.
Vi startade lördagen ganska tidigt med en promenad med hundarna, sen åkte vi till skogen och lade spår och under tiden spåren la till sej så körde vi uppletande. Jiddra spårade riktigt bra som hon brukar göra och markerade alla apportera, Spexa fick inga rutor för gräset var så högt, efter det så körde vi lite lydnads träning på bruksan.
Både Jiddra och Tasse gick bra.
Lilla Poppan fick leka och ha roligt med mej.
Idag har vi varit och gratulerat Ebba på hennes tre års dag.

Tasse har börjat leka med Spexa.
I morse låg de bredvid varandra i biabädden och åt morgon kexet.
Så himla söta.

Av Annelie - 1 mars 2019 12:26

Missade att få med den här bilden.
Det går inte att redigera i mobilen.

Av Annelie - 1 mars 2019 12:23

Idag Poppan varit på sin första riktiga promenad.
Hon håller stadigt i Tasse sele ?

Och när man inte är så stor så får man ju inte gå så långt, så då får man åka lite vagn men det var lite svårt att sitta stilla. Så fick turas om att bära henne ???.
Och efter lite lunch när vi kom hem så är hon helt utslagen.
Då får jag passa på att städa ifred ?

Kramar från oss

Presentation


Här skriver jag om mina hundar ,våran träning och tankar som kommer upp.
Jag skriver inte varje dag utan när andan faller på och det kan gå lång tid i mellan inläggen .

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards