Alla inlägg under mars 2019

Av Annelie - 31 mars 2019 08:48

Gårdagen tillbringades i Stockholm med att gratulera lille bror som har fyllt 50 år .
Spexa fick följa med, de andra fick vara hemma med husse . Brorsan har en leonberger och bor i en lägenhet på två rum och kök, så det hade blivit liiiite trångt om alla hundarna hade fått följa med.
Lilla Poppan tittade förundrade på Jax som är väldigt stor vet inte hur hög men väger 62 kg. Det tog ett tag men sen var svansen på topp igen.
De var super duktiga båda två.
Poppan frossade i alla stora leksaker och stora ben, ett vägde säkert nästan lika mycket som henne själv, men det skulle hon släpa omkring på och snälla Jax vaktade inget utan lät henne hålla på.

Kramar från oss

Av Annelie - 27 mars 2019 18:03

Fjorton veckor är Spexa  idag och det firade vi med en liten promenad i Söderköping, 

hemma igen så vart det Kloklippning som absolut inte är rolig . 
Annars fyller vi dagarna med mys, lek, små promenader.
Byteslek står högt på schemat att träna då jag märker att lilla gumman har en tendens att vilja äga sina saker själv. Så fokus på att komma in och ha roligt med sin matte, och det går för det mesta bra.
En liten film på hur hon kan roa sej själv det lilla vilddjuret.


Hon är en riktig grävare det lilla vilddjuret    ..


Kramar från oss    
 

Av Annelie - 21 mars 2019 13:45

Idag håller vi oss på hemmaplan fast jag  känner mej lite piggare.


Poppan fick  tre spårrutor, men det var nog lite för tätt inpå frukosten ( tänkte inte på att dra ner på den ). Kom ihåg till i morgon..

Men de två första gick bra    , sen vart det bus och lek i skogen.

Passade sedan på att gå en långpromenad med de stora vilddjuren  när Poppan var trött.Första gången hon var helt själv hemma.

Hon var tyst när vi gick och tyst när vi kom hem och såg lugn ut . Så det hade nog gått bra .

På eftermiddagen så fick Jiddra ett stort köttben att gnaga på och Tasse och Spexa lekte medans jag räffsade lite i trädgården.

               


Kramar från oss    




Av Annelie - 20 mars 2019 19:15

Idag skulle jag ha tränat med en kompis , men hon vart tyvärr sjuk, och med facit i hand så skulle jag nog hållt mej hemma jag också , men kan man stå på benen och  har  galna hundar som måste få göra av med lite energi så är det bara att köra på    .


Så jag åkte till ett fält straxt utanför Norrköping för att börja med att spåra.

Jiddra fick ett spår med två spetsvinklar och övergång till asfalt ( har hon aldrig gjort förut) och endast 3 apporter.

Det blåste nästan storm där ute så det var svårt för lilla gumman, hon chabblade bort sej i ena spetsvinkeln, och sista vinkeln från asfalten ut på fältet igen var svår. Annars var hon lika duktig som vanligt , och då fick jag bekräftelse på ad vi behöver spåra mer.

Jag tycker ju att det är så roligt med spår men har legat av mej de senaste åren, men nu är det bara att sätta fart på fantasin igen. För jag har en jätteduktig spårhund det vet jag nu . Tänk att man kan ta så illa vid sej av vissa kommentarer så man inte tror på sej själv eller sin hund...Men nu Jävlar    ....


Tasse fick en ruta och ett spår från den och han är så lugn och metodisk , men har svårt med apporterna , de har inget värde för honom. Han har ju ett så dåligt föremålsintresse. Får vara mer noga med hans liggmarkeringar..


Spexan fick sex stycken spårrutor, först tre sen ladda i bilen sen ut igen.

Det var inga problem , men det har liksom inte klickat ännu. Det kommer när hon är mogen.

Men hon har definivt fattat att det oftast händer roliga saker när man får komma ur bilen, jäklar så ivrig hon är, en av gångerna hann jag inte med   utan hon for ut som en kanonkula   , men det gick bra ..


Efter spåren så åkt jag till Ingelsta köpcenter får att stå utanför och miljöträna lilla Poppan.

Det gick bra, där finns ju  arken zoo så det kom lite hundar också som gick förbi.


På hemvägen skulle jag handla i Söderköpingså då passade jag på att gå en liten runda med Tasse och Poppan, Tasse får ju inte se så mycket utanför Ringarums gränser så han behöver också lite miljöträning ibland..  .

När vi kom hem så däckade både hundarna och jag .


 


Kramar från oss    


Av Annelie - 19 mars 2019 12:10

Idag blir Spexa 3 månader.
Det går fort och hon har växt mycket på alla sätt.
Så mysig och så speciell.
Lär sej rutiner så otroligt fort och visar verkligen det ofta genom att ligga steget före och visa matte att nu är det dags. Så härlig.
Hennes uppgift hemma är att dra ner alla handdukar, badlakan och dukar på golvet så fort hon kommer åt, och hon ser så nöjd ut när hon lyckas.
En viktig uppgift är också att hålla Tasse öron rena.

Kramar från oss.

Av Annelie - 17 mars 2019 06:17

Igår när jag jobbade så var lilla Poppan på äventyr med Emilia.

Emilia följde med en kompis till stallet där hon har sin häst.

Och där var det tydligen fullt av liv och rörelse.

Så Poppan har lekt med en katt, de hade haft jättekul. ( den katten är tydligen lite speciell och mindre än Poppan ).

Sen hälsade hon på ett galen irlänsk setter, ägarna till den ville att de skulle springa lösa och leka men då sa Emilia ifrån , klok dotter jag har .

Det var också flera  vuxna och barn som hon hälsade och lekte med , framförallt var det en man som hon fastnade för och till och med när han stod och pratade så gick hon och satte sej mellan hans ben  ..Lilla Poppan    .

Hon var ganska trött när jag kom hem vid nio tiden.

Tyvärr så tänkte inte Emilia på att ta några bilder, så jag tar någon favorit i repris ..


 


Kramar från oss      

Av Annelie - 13 mars 2019 22:00

Idag är lilla Poppan 12 veckor och snart har vi haft henne i 4 v  eckor, det går så fort och hon har växt så mycket både storleksmässigt och hennes självförtroende. Hon tar verkligen för sej mer.

Så då var det dags för 12 veckors vaccinering idag. Passade på att väga henne 7,6 kg ( hemma fick jag det till 7,9 kg).

Och hon var så duktig inte ett pip när veterinären stack henne, mest nyfiken på vad det var som låg på bordet.

Efter när jag skulle betala och vi pratade lite så ville hon inte stå stilla utan började gå omkring och undersöka stället.

Det var inga andra hundar där så hon kunde gå omkring lös.

Men efter ett tag så gick hon in i ett rum och vart kvar där så då var jag tvungen att gå och titta vad hon gjorde, hon hade lite närkontakt med en sopborste   Härliga Poppan.

Det är så typiskt också om det blir en rolig situation  eller när hon bara lägger sej ner helt avslappnat och så tar man fram mobilen för att ta kort så slutar hon att göra det . Jag hinner inte med...


Eftersom våran träning tyvärr vart inställd idag och vädret var så himla tråkigt så passade jag på att åka till jobbet och göra lite planering och naturligtvis fick Spexa följa med.

Och hon knatade omkring och kollade läget där med, rullstolar och rollatorer var inga problem.

Hon hann uträtta sina behov lite här och där , matte hann inte med    


Väl hemma så vart det lite röj med de stora vilddjuren innan hon däckade och lite lunch förståss, och då passade jag på att gå en runda med de stora.


Nu börjar det bli dags för sista kissen sen läggdags , ska bli skönt fast jag har ju redan sovit en timme i soffan.

Det är hårt att vara hemma och vara valpledig   


Kramar från oss   


Av Annelie - 12 mars 2019 20:27

Ikväll följde jag med Emilia till stallet  Det var länge sen jag hade tid med det. Passade på att borsta lite på Znidde  det är mysigt att vara i stallet  

Sen vart det lite bus för Spexa också 😂. 



  Och hon fortsatte när vi kom hem 😂
 

Kramar från oss.    
 

Presentation


Här skriver jag om mina hundar ,våran träning och tankar som kommer upp.
Jag skriver inte varje dag utan när andan faller på och det kan gå lång tid i mellan inläggen .

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards